perjantai 26. lokakuuta 2018

UUSI HARRASTUS LUKEMISESTA?

Niin kuin jo täällä aiemmin kerroinkin, olen taas pitkästä aikaa innostunut lukemisesta. Hyvän kirjan ahmiminen on vielä ihan erityisen kivaa sateisena päivänä - en tosin tiedä onko tälle asialle mitään sen kummempaa tieteellistä perustetta. Tällä hetkellä minulla on kesken Gaddafin haaremi, joka kertoo erään nuoren naisen sydäntäsärkevän tarinan Libyan mielipuolisen johtajan orjattarena. Pidän siis ihan erityisesti kirjoista, jotka perustuvat tositapahtumiin. Hyvänä esimerkkinä voin suositella Torey Haydenin tuotantoa, joka on hyvin rankoista aiheistaan huolimatta todella mielenkiintoista luettavaa. Haydenin kirjojen jälkeen sitä tosin aina lamaantuu hetkeksi maailman pahuudesta, joten teoksilla on totisesti silmät avaava vaikutus.


Olen jo jonkin aikaa kysellyt kollegoiltani kirjasuosituksia ja listani alkaa olla melko pitkä. Kirjojen lainaamisen sijaan olen päättänyt kerätä itselleni pienen kokoelman hyviä kirjoja, joiden pariin voi palata aina uudestaan ja uudestaan. Yksi ikisuosikkini on And I don´t want to live this life, joka kertoo Sid Vicious´n tyttöystävän, Nancy Spungenin, tarinan hänen äitinsä kirjoittamana. Kirja on niin hyvä, että olen valehtelematta lukenut sen vähintään kaksikymmentä kertaa.

LAURAN LUKULISTA

Hayden - Pöllöpoika
Tiainen - Khao Lakin sydämet
Marklund - Uhatut
Lampsos - Bagdadin prinsessa
Chishugi -  Pitkä matka paratiisiin
Sepetys - Harmaata valoa
Pelzer - Pimeän poika
Demick - Suljettu maa
Mahmood - Lastani ette saa
Krakauer - Jäätäviin korkeuksiin
Rywka - Ghettopäiväkirja
Kataja - Tuhon aalto
Beah - Leikin loppu
Hee - Sieluni kyyneleet
Tudu - Minä Safiya
Lundan - Viikkoja kuukausia
Mäkinen - Katastrofista uuteen alkuun
Muhsen - Myyty


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti